En el post
Resta portant-ne (III): construïm l'algorisme ja vam parlar de la utilització de monedes i bitllets com a un context estructurador d'estratègies emergents per sumar i restar amb els nostres alumnes. En aquest nou post volem compartir alguns applets que treballen amb aquest context i que poden donar idees d'activitats per fer amb els nostres alumnes a l'aula.
En aquest applet es demana pagar l'import exacte d'alguns objectes a partir d'unes monedes i bitlllets que hi ha a la pantalla, el problema es planteja quan per poder fer-ho s'ha de demanar a l'apllet que ens bescanviï alguns d'aquests bitllets o monedes per poder fer el pagament.
La llista que es veu a la dreta de la imatge són enllaços a diferents activitats relacionades amb els diners que descriurem a continuació:
- Geld pakken: situacions d'experimentació lliure, arroseguem alguns diners i monedes a la finestra blanca i l'ordinador ens va comptant els diners que hi hem acumulat.
- Welk bedrag ligt hier?: situacions en que s'ha de comptar els diners que apareixen a la pantalla (es poden arrossegar i agrupar per facilitar el comptatge) i escriure el total obtingut. Podem triar entre dues opcions: makkelijk (quantitats de diners en les que no apareixen monedes de cèntims) i moeilijk (quantitats amb decimals).
|
Welk bedrag ligt hier? |
- Bedrag neerleggen: situacions en que s'ha d'arrossegar a la finestra central la quantitat de diners indicada a la cantonada superior dreta. Podem triar entre 4 nivells: quantitats enteres més petites de 50 euros, quantitats superiors als 100€ però que no requereixen ús de cèntims, quantitats més petites de 50 euros per les que cal fer servir monedes de 50, 20 o 10 cèntims i quantitats per les quals entren totes les monedes i bitllets en joc.
|
Bedrag neerleggen |
- Betaal voor de klant?: situacions similars a les de l'activitat anterior (nivell 1 i 2) en que ara no estan tots els bitllets i monedes disponibles. Per exemple, en la situació de la imatge es demana pagar 25€ quan només es disposen de bitllets de 10 i 50€ i monedes de 10 cèntims
|
Betaal voor de klant? |
- Wisselgeld: situacions
en que s'ha de donar el canvi a un personatge que paga una certa quantita amb un bitllet de més valor.
|
Wisselgeld |
- Snel rijk worden: situacions en les quals es presenten dues quantitats de diners i en vuit segons s'ha de clicar la quantitat que estimem de més valor
|
Snel rijk worden |
- Hoeveel kost dit artikel?: situacions en que s'ha d'endivinar el preu de diferents objectes, preus que estan molt ajustats als preus reals d'aquests objectes la qual cosa permet interessants discussions sobre els preus de les coses. Per poder endevinar-lo hi ha una barra vertical a la dreta de la imatge que informa si les aproximacions que es van fent queden curtes o es passen i permet estimar per quant s'ha fallat.
- Hoeveel kost dit artikel 2?: situacions idèntiques a les de l'activitat anterior però en les quals al final s'ha d'escriure el preu exacte que s'ha pagat per l'objecte.
Segurament en aquest llistat heu trobat les mateixes activitats que venim fent els mestres des de molt abans que les TICs entressin a les aules però també n'hi ha algunes que són molt difícils d'implementar sense l'ajut d'un ordinador (per exemple, per poder portar a l'aula l'activitat "Snel rijk worden" sense aquest applet es podrien fer còpies de pantalla de les diferents situacions proposades, mostrar-les durant uns pocs segons i demanar als alumnes que triïn en quina de les dues bandes hi ha més diners, però realment perd bastant l'activitat feta així).
Encara que hi ha altres materials per treballar el sistema decimal (blocs multibase, bossetes de 10 cigrons i caixetes de 10 bosses, àbacs de punxes, etc) els diners són un material imprescindible, amb molt més potencial que els altres materials mencionats, que no els substitueix sinó que els complementa. Aquest és el motiu pel qual els diners són un dels
"Deu materials per a l'aprenentatge de les matemàtiques".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada