A l'assignatura d'Aprenentatge i Ensenyament de les Matemàtiques I del Màster per a professors de Secundària de la UPF, cada classe dediquem una mitja hora a fer un taller amb materials manipulatius (en l'entrada Poliedres amb cares triangulars ja havíem fet esment d'un d'aquests tallers).
En la sessió d'aquest divendres vam estar analitzant el potencial de la caixa de poliedres transparents en relació amb els càlculs de volums. Aquí relatem alguns dels experiments portats a terme.
El volum d'un prisma de base triangular és el triple del volum de la piràmide que té la mateixa base i alçada que el prisma.
El volum d'una esfera de radi r és el doble del volum del con del mateix radi i alçada 2r.
En les imatges es veuen a dos futurs professors omplint l'esfera amb el contingut del con en dues oportunitats. |
Ara que ja hem relacionat el volum entre esfera i con, és el moment de comprovar que aquests dos sumats coincideixen amb el volum del cilindre que té la mateixa base i alçada que el con. O sigui que el volum de l'esfera és el doble que el del con i el del cilindre el mateix que la suma de tots dos, de la qual cosa es dedueix que el volum del cilindre és el triple que el del con i una vegada i mitja el de l'esfera (sorprenent és que aquesta relació 3:2 entre el cilindre i l'esfera no només val per al volum sinó que també val per a les seves àrees).
La relació entre aquests volums va impactar tant a Arquimedes que va demanar a la seva família que a la seva tomba gravessin un cilindre al voltant d’una esfera amb una inscripció de la proporció entre els seus volums i així apareix reflectit en una de les cares de la medalla Fields.
Font: Stefan Zachow Released into the public domain by the author. |
Un nou agraïment especial als alumnes del curs abans esmentat per les fotografies, per les reflexions compartides i sobretot, per l'entusiasme que realitzen les tasques proposades.
A més de ressaltar la necessitat de la utilització de materials manipulatius a classes de Secundària, valorem que sigui un dels grups d'alumnes qui l'exposi a la resta de la classe. La intenció és que en el futur ells facin el mateix amb els seus alumnes, que els facin manipular i en diferents sessions els alumnes expliquin i justifiquin l'experiència viscuda: que parlin ells. A més té el valor afegit de meravellar-nos amb la creativitat dels alumnes. En aquest cas la utilització de tres líquids de densitats diferents per il·lustrar la fórmula del volum de la piràmide.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada