La interacció immediata dels applets confereix a les activitats autocorrectives realitzades amb l'ordinador una gran potencialitat en comparació als manipulatius. Veiem-ne uns quants exemples de diferents tipologies, no sense donar un consell previ: quan mireu els applets i els valoreu és gairebé més important fixar-se en com informen de l'errada que no com certifiquen l'encert.
entrar a l'applet.Clicar l'icona de globus |
Per mecanitzar habilitats
Cal petar el globus que tingui el resultat correcte però els globus pugen molt lentament i si es peta el globus equivocat o si es triga massa es perd una vida (de les quals n'hi ha 5). De fet no varia massa d'un full de rapidesa d'operacions.
Per avaluar el progrés
Els applets del tipus anterior no aporten cap eina de control que permeti als alumnes ser conscients de la seva millora. El següent applet incorpora un comptador de temps, en segons. Això permet a l'alumne comprovar el seu procés d'aprenentatge controlant la seva millora en funció del temps emprat. En l'exemple l'alumne ha tardat 144 segons en construir la taula del 8.
enllaç. En entrar a la pàgina cal prèmer "Tables Race" |
En aquest cas l'autocorrecció té més a veure amb el temps que amb si el resultat és correcte o no. Si els preguntem com els va la memorització de taules escoltarem respostes del tipus "abans tardava més en fer-ho".
Per identificar les errades
enllaç a l'applet |
Per corregir i reflexionar sobre l'errada
En aquesta activitat es treballa la ordenació de mesures i el sistema mètric decimal. Cal posar les anelles del cos del cuc en el seu lloc corresponent ordenades de gran a petit, començant des del cap. A cada anella hi ha escrita una mida (per exemple: 10 mm, 5 dm 8 km, 10 cm, etc.) Un cop acabat, apareixen unes barres. Si l'ordenació és correcta, aleshores les barres són totes grogues, i si no marca en vermell les errades. En el cas de la imatge l'alumne ha posat que 8 m és més petit que 5 dm (errada deguda a la confusió dm/dam?). I aquí cal "que parlin ells" i reflexionen perquè s'han equivocat.
enllaç a l'applet |
enllaç a l'applet |
Aquesta proposta de l'Institut Freudenthal no planteja solament una activitat, sinó un paquet complet sobre un aspecte determinat, en aquest cas la resolució d'equacions.
Força applets de l'esmentat institut tenen aquest format i són una gran ajuda per a les classes.
Força applets de l'esmentat institut tenen aquest format i són una gran ajuda per a les classes.
Aquesta és la pantalla inicial. A la part blanca és on es van resolent les equacions. Les rodones roses són 20 exercicis graduats per dificultat. A mesura que l'alumne els va resolent es van tornant de color verd (cal dir que en altres applets si un exercici no es fa a la primera el marca de carbassa, però no és el cas d'aquest). El requadre on diu "make an equation..." serveix per introduir qualsevol altre equació que el docent vulgui que resolguin els alumnes.
Pel que fa a l'autocorreció, en aquest cas està present, no solament al final, sinó al llarg de tot el procés. A la imatge es veu com cada vegada que es transforma l'equació per tal de resoldre-la l'applet avalua la correcció del pas fet posant un senyal verd o vermell.
Trobareu una explicació sobre aquest applet i d'altres per a resoldre equacions al post resolució d'equacions amb una balança.
Per guiar resolucions d'assaig- error o a validar conjectures
enllaç a l'applet |
Un altre "paquet" de l'Institut Freudenthal és una proposta fantàstica relacionada amb divisió, residu i descomposició de nombres.
Activitat 1
Col·locar les sis boles de manera que en repetir-se el patró al llarg del fila la bola passi per el 102. Els alumnes fan una conjectura la posen al principi i prement "fill" es completa el colleret i es comprova si la bola blava "cau" o no al 102. Si no s'aconseguix cal canviar la conjectura
Col·locar les sis boles de manera que en repetir-se el patró al llarg del fila la bola passi per el 102. Els alumnes fan una conjectura la posen al principi i prement "fill" es completa el colleret i es comprova si la bola blava "cau" o no al 102. Si no s'aconseguix cal canviar la conjectura
Activitat 2
Col·locar les boles de manera que la vermella caigui al 15, la verda al 28, etc. Els alumnes segurament validaran per parts. Aniran a per el primer i provaran. Poc a poc les comprovacions els serviran per validar les seves hipòtesi. Aquí la correcció es barreja amb la comprensió. Un gran problema on el residu de la divisió està amagat darrere les cortines.
Col·locar les boles de manera que la vermella caigui al 15, la verda al 28, etc. Els alumnes segurament validaran per parts. Aniran a per el primer i provaran. Poc a poc les comprovacions els serviran per validar les seves hipòtesi. Aquí la correcció es barreja amb la comprensió. Un gran problema on el residu de la divisió està amagat darrere les cortines.
En aquest últim cas la interacció que donen els applets oferint respostes ràpides i validacions instantànies van molt més enllà de la correcció com a validació per ser una ajuda a la resolució del problema. Aquí solament hi ha dos exemple de la proposta. Val la pena mirar-les, donen bones idees.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada