Aquesta és una altra activitat que va portar la Maria Roca fa uns anys amb els seus alumnes de primer de Primària de @escolasadako. La vam conèixer a través del llibre “Children Learn Mathematics” editat l'any 2001 per la Marja van den Heuvel-Panhuizen del Freudenthal Institute (Utrech University).
L’objectiu del joc és animar als alumnes a proposar operacions coneixent el resultat (produccions pròpies). Per fer-ho, La Maria tenia tres lloros, un que suposadament només sabia dir “sis”, un altre que només sabia dir “deu” i un que només sabia dir “cinc”. Es va invitar als nens a fer preguntes als lloros per fer-los creure que sabien matemàtiques. Quan "actuava" el lloro que només sabia dir cinc els nens li proposaven sumes, restes (algunes de molts senzilles: 6-1 i altres de molt més elaborades: 105-100) i fins i tot alguna "multiplicació" (cinc vegades 1). Quan el resultat era cinc la Maria, imitant la veu del lloro, deia la resposta i quan per alguna errada de l'alumne el resultat de l'operació proposada no era cinc, la Maria, li tapava el bec al lloro perquè no se li escapés l'única paraula que sabia dir, la qual cosa demostraria que no sabia tantes matemàtiques com pretenia fer creure.
Uns mesos després, va tornar a proposar la mateixa activitat però ara els lloros que havía portat sabien dir “quaranta” i “vint-i-sis” i la producció de preguntes que feien els nens als lloros es va adaptar perfectament a aquests nombres més difícils. Va portar un tercer lloro que només deia “vint” però ara la tasca era una mica diferent el lloro el tenien el nens i era la mestra qui feia les preguntes. Els nens ajudaven al lloro a donar la resposta quan aquesta era vint i “tapaven” el bec del lloro quan la pregunta que li feia la Maria no tenia vint per resposta.
Aquest mateix joc el podem trobar en forma d'applet a la biblioteca d'animacions del Freudenthal Institute: http://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/03289/
Si el lloro sap dir el nombre 20, l'alumne ha de proposar-li càlculs que tinguin aquest nombre com a resultat |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada