5 de juny de 2011

Materialitzacions d'applets

Si ens reps per mail, demanaríem que cliqueu al títol per llegir directament el bloc: tindreu  més informació i a més us podrem "comptar"
Un repte
Una dels reptes clàssics jugant amb nombres és aquell que a partir de quatre nombres, i les operacions necessàries, planteja obtenir-ne un cinquè predeterminat. El problema dels quatre quatres és un exemple d'això: amb quatre quatres aconseguir els nombres de l'1 al 100.

Un applet
La pàgina d'applets del Freudenthal Institute, presenta forces exemples d'aquest tipus d'activitats. En aquest post ens centrarem en el més elemental: completar un un llibret en el que a cada pàgina cal obtenir un dels nombres del 31 al 40.
El joc consisteix en que a partir dels quatre nombres (5,6,7 i 8) de la pàgina de l'esquerra i  combinant les operacions bàsiques, cal aconseguir el nombre que apareix a la pàgina  de la dreta, en aquest cas el 31, amb la condició que cal utilitzar tots el nombres, un sol cop cadascun.  Quan aconsegueixes el nombre passes pàgina, el llibre et té 10 i cal aconseguir els nombres del 31  fins al 40.

Clicar imatge. Obert el 4/06/2011. en cas que no hi podeu accedir envieu un comentari a PuntMat.

Us aconsellem entrar-hi i completar un dels llibres per veure la potencialitat que pot tenir per a alumnes de 3r de primària en endavant i "experimentar" alguna de les instruccions ja que són en holandès.
És de destacar i per això diem que és de nivell baix, que l'applet organitza la feina pas per pas, anotant totes les operacions i fent desaparèixer els nombres utilitzats, cosa que més endavant, en applets dirigits a alumnes més grans,  es deixarà com a part del treball de l'alumne.

Applets sense ordinadors: "materialitzacions"
Els applets a part de ser un recurs important tenen una segona lectura: si sabem trobar "bones pàgines" esdevenen un banc de recursos i de bones idees que ens suggereixen activitats per a ser portades a classe tot i sense ordinador, convertint-los en una activitat de classe o en un joc o material per treballar.
Amb aquesta idea i a partir del curs  2005/2006 en  l'assignatura  "Didàctica del Càlcul" dels estudis de Mestre de Primària de la UAB , es va decidir incorporar el coneixement de l'ús d'applets per a l'ensenyament de les Matemàtiques, amb un treball final, consistent en fer una materialització (joc o material de taula)  d'un d'ells. Aquesta materialització havia de complir certes condicions: ser estèticament bonic. és a dir pensant en els nens i havia de ser presentat en una capsa, amb instruccions per ser portat a terme, és a dir pensant en els mestres. De fet la idea és simular que es fabricava un material o joc que es pogués comercialitzar de cara a centres docents.

Un exemple: La pissarra màgica
Feta pels alumnes Pilar de la Asunción Molina, Eva Barrachina i Vicenç Màrquez, aquesta materialització de l'applet anterior,  consisteix en una pissarra magnètica de mida DIN A3, la creació de tres llibrets d'exercicis" per poder treballar per grups o  individualment. i els materials complementaris (cartes de nombres)  i que físicament està dipositada als armaris de l'ADRE de la facultat de Ciències de l'Educació,de la UAB conjuntament amb d'altres materialitzacions, algunes dels quals veureu en propers posts, d'aquest bloc.


Clicar imatge. Obert el 4/06/2011. en cas que no hi podeu accedir envieu un comentari a PuntMat.

    Si l'appplet us agrada i a més voleu crear un material per fer un racó, cliqueu a la imatge de de dalt (la que es veu el tauler i les fitxes) i us baixarà una zip en el que hi trobareu tot el material necessari per poder fabricar-lo:
    • Instruccions del joc: un power point on les explica, pot servir pel mestre però està pensada per que la vegin els alumnes.
    • Els tres llibrets en un document pdf.
    mostra d'un dels fulls


    • Cartes de nombres (dígits) 
    • Carles de nombres per fer els resultats 
    • Tauler de joc, que de fet és la plantilla DIN A3 per fer la pissarra magnètica, però que pot ser un tauler de sobretaula
      Per acabar volem destacar que el més important d'aquesta experiència ha estat la il·lusió, esforços i qualitat  que tots i cadascun dels grups de treball dels alumnes de segon de Magisteri UAB tant de matí com de tarda, varen posar en les seves materialitzacions respectives de les quals farem públiques, les que siguin fàcilment "empaquetables". Des d'aquí el nostre agraïment pel seu esforç.

      2 comentaris:

      1. Ho he trobat una bona idea, tant la de la materialització, com sobretot la de donar-ho preparat per poder-ho baixar que els mestres el puguem portar a classe.
        De veritat que això es fa a Magisteri?

        ResponElimina
      2. I tant que si que es va fer a Magiasteri (Primària UAB) : es va fer des del 2005 al 2009,i hi van intervenir com a professorat Cecilia Calvo i David Barba, fins que va canviar l'assignatura, Realment va ser una experiència molt reeixida

        ResponElimina