Fa una pila d'anys en Claudi Alsina en una de les seves conferències, ens va explicar un joc per fer a classe que ell anomenava "Àbac de cadires" i que consisteix en que cinc persones seuen de costat en cinc cadires i han de moure's segons unes normes bastant fàcils d'explicar:
Qui fa anar tota la "maquinària" és la persona asseguda a la cadira de la dreta. Aquesta persona cal que canvïi de posició (s'aixequi o s'assegui) cada vegada que donem un cop sobre la taula.
Els altres depenen del moviment del primer: quan la persona de la seva esquerra s'asseu (i solament quan s'asseu) ha de canviar la seva posició (si estan drets han de seure i si estan asseguts han d'aixercar-se). El joc s'acaba quan estan tots drets. Per poder veure com funciona mireu aquesta presentació.
View more PowerPoint from puntmat
Un cop entès com funciona us plantegem la primera pregunta: quants cops he donat per a arribar fins a aquesta posició?
L'activitat feta a classe
En una reunió de planificació de classes en les pràctiques del Màster de Secundària de la UAB, en Jordi Losantos va incorporar la idea a la seva proposta inicial, utilitzar l'àbac de cadires en una classe de 3r d'ESO de l'Escola Sadako. Va ser més complicat del que semblava i aquí us explica com va anar:
-->
En una reunió de planificació de classes en les pràctiques del Màster de Secundària de la UAB, en Jordi Losantos va incorporar la idea a la seva proposta inicial, utilitzar l'àbac de cadires en una classe de 3r d'ESO de l'Escola Sadako. Va ser més complicat del que semblava i aquí us explica com va anar:
"Aquesta activitat pot tenir un problema, que
d'entrada no imaginàvem, si el portem a classe, i és que com a mínim per a adolescents, no és gens
fàcil. I no ens referim a l'activitat en si, sinó a saber seure (cosa lògica en adolescents) i aixecar-se quan toca. I si no, mireu
com va sortit quan es va portar a classe, tot i que els vig posar en fila (enlloc de posar-los de costat) a veure si se'n sortien! El vídeo dura
cinc minuts, però l’activitat ens va prendre entre quinze i vint minuts. Hi va
haver un moment que semblava que no sortiria, però amb l’ajuda del quart bit
humà (fixeu-vos-hi) ens en vam sortir."
Els subtítols incorporats al tram final del vídeo, on es marca amb un "0" la posició assegut i amb un "1" la posició "dret" ens ajuden a visualitzar i ens indiquen que el sistema binari està amagat darrera d'aquest joc.
Aquest applet es relaciona amb l'àbac humà esmentat aquí:
Aquest applet es relaciona amb l'àbac humà esmentat aquí:
http://blog.keycurriculum.com/covering-your-bases-an-interactive-dials-model/ |
Fins a quin nombre puc comptar amb els dits d'una ma?
La segona activitat, un cop acabada la de les cadires i entesa la relació del sistema binari amb el joc, va ser plantejar el problema de fins a quin nombre puc comptar amb els dits d'una sola ma. La resposta: "fins al 31" és sorprenent. Cal dir que l'"habilitat digital" que cal tenir no és senzilla i la del protagonista del vídeo és notable. Ho podeu provar i veureu que no és fàcil.
Sistema binari buscant a internet
Per tancar el post us mostrem un parell d'exemples de presència del sistema binari en llocs inimaginables. Un primer exemple ens acosta al món de la fotografiai està treta de l'excel·lent bloc fotomat.es
I per acabar, què millor que un regal?. El sistema binari us obre les portes. Podríeu dir-nos quina hora és? Podeu trobar aquí la resposta a aquesta pregunta.
Per tancar el post us mostrem un parell d'exemples de presència del sistema binari en llocs inimaginables. Un primer exemple ens acosta al món de la fotografiai està treta de l'excel·lent bloc fotomat.es
I per acabar, què millor que un regal?. El sistema binari us obre les portes. Podríeu dir-nos quina hora és? Podeu trobar aquí la resposta a aquesta pregunta.
Enllaç |
Hola a tots!
ResponEliminaM'agraden molts aquestes activitats que ajuden a entendre els sistemes de numeració. Jo recordo quan era petita, que em van ensenyar que s'havia d'anar dividint entre 2 i havies d'agafar els residus, però mai recordava en quin ordre...
Aquí teniu un altre video: http://www.youtube.com/watch?v=OCYZTg3jahU
Quan el vaig estar treballant a classe, vam estar observant patrons com per exemple, fixar-se només amb el dit gordo, i seguir-li els moviments (ens indica parells i senars)...
Gràcies Laura el vídeo és molt bo i realment per fer-ho "a ritme" cal entrenar-ho. Jo no he aconseguit passar del 9 sense equivocar-me
ResponElimina