15 de setembre de 2011

Applets i Estimació

Si ens rebeu per mail, us demanem que cliqueu al títol per llegir directament el bloc: tindreu més informació i a més us podrem "comptar"
Començarem per un consell que ens va donar un bon amic quan ens vàrem posar a treballar amb els applets "Quan vogueu fer una observació d'un applet per portar a la vostra classe, traieu-vos "la bata" de docents. Jugueu amb ell. No li feu una mirada i prou, arribeu al final, enfadeu-vos quan us equivoqueu i mireu de millorar... encara que sigui un applet per a alumnes de 6 anys"
Aquí afegirem nosaltres, que un cop acabat aquest procés, cal posar-se "la capa" analitzar les estratègies que heu fet servir, que passa quan t'equivoques, etc.

Estimació i càlcul
El primer applet és un tetris "de sumes i restes". Jugueu-hi i després en parlem. Per començar us acosellem seleccionar l'interval 0-20 i l'opció "Optellen" (afegir o sumar).

 
 Clica a la imatge per activar l'applet 15/09/2011

Us ho heu passat bé? D'entrada si el mirem sense jugar-hi, sembla un applet de "sumes", però quan ens hi posem i anem "justos" cridem a  l'estimació més que al càlcul exacte. Ho diem en el sentit que una possible primera estratègia no planificada d'entrada pot ser: si els dos nombres són més petis de 5 ha d'anar a l'esquerra i si són més grans de 5 a la dreta.


Estimació i càlcul: per anar ràpid has d'estimar
En primer lloc cal dir que el títol fa referència solament al món del càlcul. Aquest applet ja és directament d'estimació. El resultat calculat  és col·loca a la barra on els colors indiquen l'aproximació més o menys bona que s'ha fet al resultat correcte. Quan a barra que compta el temps arriba al final,  l'applet permet escriure el resultat igualment.  Aixo permet "respirar" als més lents, però també permetre que els ràpids vagin de cara al càlcul exacte.
Si juguem a apuntar el resultat abans que s'acabi el temps l'exercici esdevé d'estimació. Aquest punt és interessant de debatre amb els alumnes la que per ells l'exactitud sembla irrenunciable.
 Clica a la imatge per a activar l'applet 15/09/2011

Estimació i mesura: la recta numèrica
En el tercer exemple entrem en el camp de la mesura: localitzar nombres en una línia numèrica buida. Cal dir que quan l'hem fet a classe, tant en classe col·lectiva com per parelles, la implicació dels alumnes ha estat espectacular.

clicar imatge per accedir a l'applet 16/04/2013

Aquest  applet és un sol exemple d'una sèrie nombrosa amb el mateix escenari: globus i dards.  Es treballa amb diferents intervals i amb línies marcades o buides. Si voleu accedir a tota la col·lecció cliqueu aquí

Estimació: quantitats, longituds, superfícies.
Per acabar presentem una mena de botiga d'estimació que va des de estimar quantitats a estimar longituds o mesures de superfície. Presenta diferents opcions: quantitat, longitud, superfície... Hem triat la "random" per a que us els mireu.

Comentari final
Aquest quatre applets, a diferència de molts d'altres més mecànics ens conviden  a la discussió final col·lectiva. Podem recollir estratègies diferents i veure les més efectives o esbrinar com ho hem fet per anar afinant cada cop més els resultats . En podríem dir "applets potencialment rics" ja que creen un context de resolució de problemes molt interessant.
Acabem amb una pregunta: quines "bones preguntes" plantejaríeu per cadascun dels applets per activar la discussió de les estratègies?




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada