26 de setembre del 2011

Crear "ambient matemàtic" amb pòsters

Passejant-se per un centre docent sense alumnes, mirant les parets gairebé en tens prou per saber com funciona. Treballs, pòsters, dibuixos, retalls de diari, objectes, exposicions, comentaris, fotografies etc, són l'escenari d'una dinàmica que, segurament correspon a un lloc en el que es treballa amb il·lusió. Sabem que això pot no ser cert i que aquesta primera ullada no ens dóna garantia de qualitat però pot ser un bon indicador. Si aquesta ullada la fem amb ulls matemàtics la conclusió és preocupant, gairebé segur que trobem a Infantil i a primer de primària parets plenes de nombres i d'aquí en endavant la Matemàtica acostuma a desaparèixer de les parets del centres.

Si compartiu aquesta preocupació podem començar una experiència que podríem anomenar "Ambient de Matemàtiques a l'escola". Creiem que triar un tema per curs i penjar uns pòsters relacionats amb aquest tema que canvien cada mes, poden anar creant un ambient que a la llarga es notarà.

Exemples d'aquests temes de curs poden ser:
  • els matemàtics del mes: es seleccionen dos o tres matemàtics que hagin nascut o mort en aquell mes i s'exposen fotos, biografia i referències a aquells treballs realitzats pel matemàtic més propers a les matemàtiques que es fan a l'escola 
  • els nombres del mes: es seleccionen dos o tres nombres i s'analitzen algunes de les seves propietats

Si voleu veure amb detall la informació continguda als pòsters de setembre que tal com es veu a la imatge pengen d'una de les parets de la planta de Secundària de l'Escola Sadako, cliqueu a sobre de cada nombre: el 5, el 6174 i el nombre pi.

En aquest sentit, i en l'àmbit de Secundària,  un material de referència molt interessant són els pòsters "momentos matemàticos" que la revista Matematicalia ha traduït al castellà. La versió original ha estat publicada  per la  AMS. Esperem que us siguin útils per començar a crear "ambient"

"Sempre fem coses de cara als alumnes o de cara al pares, i si també féssim coses de cara als mestres?". Amb aquesta frase l'ambient matemàtic també pot arribar a la sala de professors i per començar a fer-ho us fem un suggeriment: el 20 d'octubre es celebra el Dia Mundial de l'Estadística (aquest dia va començar a commemorar-se l'any passat a instàncies de l'Assemblea General de les Nacions Unides per reconèixer la importància de les estadístiques en la conformació de les nostres societats). Què tal si organitzem a la sala de professors una petita mostra de pòsters inspirats per la instal·lació "De tota la gent a tot el món" presentada al CCCB al 2008?

Clicar a sobre de la fotografia  per fer-la més gran 

Més informació sobre aquesta exposició a: http://www.stanscafe.co.uk/project-of-all-the-people.html 

3 comentaris:

  1. Ostres, moltes gràcies, per les idees, els links i tot!
    Espero saber-me guardar això, i sobretot, saber-ho transmetre...
    Sabeu que a la meva escola totes les parets són blanques???

    ResponElimina
  2. M'agrada especialment la referència al pi i Ramon Llull. De fet, Llull utilitza el dibuix d'un triangle, quadrat i cercle de mateixa àrea per crear el que anomena Figura Plena. Aquesta figura està representada en el seu sepulcre en l'alegoria de les set arts lliberals. Ho podeu veure a: http://www.xeix.org/Deus-Scientiarum-Dominus

    ResponElimina
  3. Las paredes blancas en una escuela, sin entrar en valoraciones de calidad, realmente son un indicador de una manera de hacer... que no comparto.
    Vuestro post me ha recordado cierta moda injustamente olvidada de hace unos diez años en que en las paredes de las escuelas de Primaria se veian "Calendarios matemáticos" que proponian un problema por dia.
    Creo que existe una publicación anual dirigida a Secundaria publicada des de la asociación de profesores del"Pais Valencià" pero me referia a los fabricados artesanalmente por los docentes en Primària adecuando el trabajo de Secundária Creo que tenemos que recuperar este "ambiente" ni que sea un mes al año.

    ResponElimina