25 d’octubre de 2012

Avaluar el compatge 2

En aquesta entrada presentem tres exemples que complementen el post  "Avaluar el comptatge, competències?":  un applet, un text de la Constance Kamii  i una app d'iPad

Un applet
enllaç
En aquest applet es presenta un seguit d'imatges en cadascuna de les quals els alumnes han de triar quina de les tres "safates" és la indicada per posar a cada pallasso el seu complement corresponent, en aquest cas el llaç. Altres pantalles porten boques, parelles d'ulls, barrets, etc.

Aquest és un applet fàcil de materialitzar, és a dir, de convertir-lo en un joc de taula per tenir-lo en un racó i fer-se manipulativament. Podeu trobar altres exemples de materialitzacions en el bloc.

Una pàgina del llibre de Constance Kamii
Un dels casos que recull en el seu llibre  "El número en la educación preescolar" (1984) ens dóna un exemple molt il·lustratiu, de la dificultat que representa el "saber comptar". De fet és semblant a  l'activitat dels cotxes o la dels pinzells del post citat anteriorment, però fruit d'una observació sistemàtica.
 "Una madre pedia a su hijo de cinco años que todos los días a la a la hora de la comida pusiera una servilleta en el plato de cada uno. Normalmente se sentaban cuatro personas a la mesa. Jean-Pierre sabia contar hasta 30 o más. Sin embargo iba al armario a coger la primera servilleta y la colocaba en un plato, volvía al armario a coger una segunda servilleta que colocaba en el segundo plato y así sucesivamente realizando un total de cuatro viajes. A los 5 años y 3 meses y 16 días, pensó espontáneamente en contar los platos, contó cuatro servilletas que habia de sacar del armario y las distribuyó en la mesa. Actuó de esta forma durante 6 días. El séptimo dia llegó un invitado y por lo tanto hubo un plato más de lo habitual. Jean-Pierre cogió cuatro servilletas como de costumbre, las distribuyó, y se dió cuenta que un plato seguía vacío. En vez de coger una servilleta más recogió las cuatro que estaban ya en los platos y las volvió a llevar al armario. Luego comenzó otra vez y realizó cinco viajes para llevar a cabo la tarea. Al dia siguiente el invitado no estaba, pero Jean-Pierre continuó haciendo cuatro viajes durante cinco dias más hasta que volvió a descubrir el contar..."  

Dos comentaris: el procés del comptar és molt més complex del que sembla en principi i, benvolguts pares i mares, per ajudar als fills a que aprenguin a comptar: feu-los parar taula més que intentar ensenyar-los com es fa. Caurà  pel seu propi pes quan toqui.

Finger Numbers: comptatge sobre un ipad
Continuant amb la idea d'associar dos conjunts del mateix nombre d'elements comencen a  sortir propostes molt interessants. Un exemple desevolupat per a treballar amb ipad és el següent:



A la part superior surten diferents representacions dels nombres i l'alumne ha de deixar tantes empremtes digitals com indica el nombre. Ens agrada!

2 comentaris:

  1. Penso que buscant a partir d'aquí, vaig trobar el Place Value Chart de Ulrich Kortenkamp:
    http://www.youtube.com/watch?v=tJ_0TA6qySs
    Gràcies

    ResponElimina
  2. Moltes gràcies Maurici, ens ha agradat molt sobretot pels canvis que fa entre columnes per fer veure que 345 es pot "escriure" de manera molt fàcil d'entedre o complicadíssima si es que poso 345 fitxes a la casella de les unitats

    ResponElimina