28 d’octubre de 2012

El·lipses i material manipulatiu

Foto: http://www.saboreagalicia.es
III Edición de la Festa do Cocido de Porco Celta

Mentre existeixi el xoriço, les el·lipses no són un contingut específic de matemàtiques avançades:











Per això quan les portem a l'aula volem envoltar-les d'experiències que permetin als alumnes "tocar" aquestes corbes.
 a) amb el mètode del jardiner
 b) projectant un llum sobre una paret
c) en un con amb sorra
d) tallant un con de plastilina
e) plegant paper
Dibuixem una circumferència en paper vegetal i, en el seu interior, indiquem un punt (preferentment diferent del centre). Pleguem el paper de manera que la circumferència passi pel punt indicat. Tornem a fer-ho unes dotze vegades.
També es pot fer amb paper normal, però en aquest cas la circumferència s'ha de retallar abans de començar a fer els plecs.
Aquestes experiències amb material manipulatiu es complementen perfectament amb un petit applet fet amb Geogebra
Cliqueu aquí per accedir a l'animació
Després d'això amb alumnes dels últims cursos de l'ESO podem justificar perquè aquestes línias són l'envolvent d'una el·lipse

1 comentari:

  1. Ei, hola, m'ha encantat aquest post! Ja l'he enviat als del meu departament a l'escola!
    El del mètode del jardiner, m'agrada molt, fins i tot, recordo a una sortida amb els companys de la facultat a la platja que en vem fer una gegant a la sorra utilitzant a persones!
    L'altra cosa que me'n recordo és que a dibuix tècnic utilitzavem una cosa amb la cantonada d'una targeta o d'un carnet, algú sap exactament com anava?
    I finalment, una altra cosa que no ens hem d'oblidar per poder fer que els alumnes manipulin i visualitzin, és el Con d'Apoloni, que ja ha estat citat en aquest blog, ara no sé en quin post!
    Ah, i pels alumnes més grans, no està de més treballar amb l'equació de l'el·lipse, i que amb algun applet de geogebra o amb la wiris mateix, puguin fer conjectures del que fan els coeficients!

    Moltes gràcies per aquest post!!

    Laura

    ResponElimina