10 d’octubre de 2012

L'applet dels globus

Clicar imatge per accedir a l'applet
Uns dels primers applets que vàrem conèixer a l'any 2003, i que podríem definir com "d'èxit assegurat" és el dels globus de l'institut Freudenthal. Sobre una línia numèrica buida cal col·locar un globus just en el lloc que ocuparia el nombre escrit a la part superior. Es prem el botó i cau un dard que ha de fer explotar el globus. Queda un trosset de cordill sobre la línia per així tenir constància de la magnitud de l'error.



Us recomanem  jugar-hi una estoneta i analitzar quins coneixements "es mouen" quan
jugueu.
Actualment l'Institut Freudenthal presenta una proposta molt més amplia que creiem que val la pena que la tingueu a l'abast en un idioma més proper que no l'holandès. L'esquema que utilitzen treballa sobre aquestes tres idees:
  1. Treballant sobre la línia numèrica "marcada", o sobre la línia numèrica buida
  2. Variant el rang de nombres: 0-10, 0-20, 0-100, 0-1000 o variable
  3. Proposant, en algunes ocasions, col·locar el globus en la posició d'un nombre donat, i en altres ocasions, donar el nombre corresponent a un lloc concret de la línia. 
Clicar imatge per accedir ala pàgina
Rang 0-10
Per conèixer aquesta proposta començarem amb una anàlisi més detallada de l'applet que proposa nombres en el rang 0-10 i la completarem amb un llistat dels altres rangs.
 
  • Les opcions a) i c) generen activitats de comptatge i certes estratègies, per exemple és interessant discutir per quin nombre és més eficaç començar a comptar. No és el mateix col·locar el 2 que el 9 (enllaços 0-10/a i 0/10c)
  • Les opcions b) i d) generen activitats d'estimació i aquí les discussions són molt interessants, en el que la idea de meitat és bàsica. Discutir sobre si determinat nombre està a la dreta o l'esquerra del 5 pot ser interessant (enllaços 0/10b i 0,10/d)
La proposta es completa amb dues propostes per jugar per parelles: la primera sobre la línia numèrica marcada 0-10/c/2j i la segona sobre la línia numèrica buida 0-10/d/2j. 

L'armari d'applets: rangs 0-20, 0-100, 0-1000
L'esquema es repeteix en aquests tres rangs que continuen. El que canvia és la magnitud dels nombres. Adjuntem la llista d'enllaços utilitzant les abreviatures LM per indicar línia numèrica marcada, LB per indicar línia numèrica buida, i 2j per indicar que és per a 2 jugadors
Rang 0-20
Col·locar el globus: 20gLM, 20gLB
Escriure el nombre: 20nLM, 20nLB20nLM2j20nLB2j
Rang 0-100
Col·locar el globus: 100gLB, 100gLM, 100gLB2j, 100gLB2j, 100gLB2j
Escriure el nombre: 100nLM, 100nLB, 100nLM2j, 100nLB2j
Rang 0-1000
En aquest rang solament es treballa la col·locació de globus: 1000gLM, 1000gLB, 1000gLB2j, 1000gLB2j, 1000gLM2j

Comentaris a altres applets més específics
Rang variable
Clicar imatge per accedir a l'applet
En el cas de l'applet al que podeu accedir clicant la imatge de l'esquerra, els extrems de la línia van canviant a cada pantalla i no són fixes com en els casos presentats fins ara. Per exemple: la línia amb extrems 600 i 800, cas de la pantalla capturada a la imatge, pot estar seguida d'una línia d'extrems 200 i 400 etc. El que si que es manté és la distància de 200. Val la pena, discutir col·lectivament on posar el globus abans de prémer el botó. Es recullen estratègies diverses i interessants.

Un altre applet al que podeu accedir a través d'aquest enllaç, us dona accés  a un generador d'applets on podeu triar el nombre de jugadors, els nombres dels extrems, etc.

Nivells
Clicar imatge per accedir a l'applet
A l'applet de la imatge trobareu amb un seguit de pantalles de dificultat creixent en el que si s'aconsegueix el nombre d'encerts necessari, es passa de nivell.

Finalment un últim applet delq ue no reproduïm la foto treballa ja en el món dels decimals.  enllaç.




    Partir d'una multiplicació
    Clicar imatge per accedir a l'applet
    En aquest cas el nombre a posicionar ve donat en forma de multiplicació. En una classe de sisè vàrem jugar amb aquests applets sobre la LNB, i la idea d'estimació presidia la activitat. Els alumnes tardaven molt a fer-ho. Preguntats per la seva tardança la resposta va ser "es que ens costa molt fer 4x115". Va ser un bon moment per reflexionar sobre els avantatges d'estimar quan el problema no necessita un càlcul exacte: en aquest cas és més eficaç, per exemple, multiplicar per 4x111 o 4x120 i col·locar el globus una miqueta a la dreta del punt en que es creu que es troba el 444 o a l'esquerra del punt 480.

    Cap comentari:

    Publica un comentari a l'entrada