27 de maig de 2011

Projecte Comenius i calculadora

Si ens reps per mail, per no perdre informació,(etiquetes, vídeos,etc) recomanem entrar al bloc clicant sobre el títol.
 En el marc del projecte Comenius, que potencia el treball en equip entre centres de diferents països una escola de Barcelona, l'escola Sadako, ha participat en un d'ells intercanviant experiències amb escoles de Grècia, Portugal, Suècia, Turquia i Itàlia, triant com a tema les matemàtiques, en concret la part de numeració i càlcul.

En aquest projecte els docents de les escoles participants  visiten les altres escoles, fan alguna classe amb els alumnes i veuen com treballen es docents del país visitat. Quan s'acaba el projecte, que té una durada de dos cursos, es tria una activitat final, entre  les diferents propostes que surten del grup de treball format,  i tots els mestres participants  la fan a les seves classes,  Val dir que l'activitat proposada enguany ha estat la proposada per l'Escola Sadako i que s'ha portat a terme amb nens entre 8 i 12 anys, remodelant la sessió en funció de l'edat dels alumnes 


Activitat proposada
Treta del llibre  David E. Williams: "The MathMate Activity Book" (nivell 3) al 1992 per fomentar l'ús d'aquest tipus de calculadora fabricada  per Texas Instruments, l'activitat sembla que no doni  massa joc... fins que la portes a classe!. La valoració de les escoles sobre ella va ser molt positiva. L'activitat és la següent:

Es proposa als alumnes una sèrie de reptes i se'ls demana que trobin les solucions considerant que sobre cada línia només es pot escriure una xifra i que les xifres no es poden repetir en un mateix repte.
  • El resultat de la multiplicació més gran possible ___ ___ ___ x ___=
  • El resultat de la multiplicació més gran possible ___ ___ x ___ ___=
  • El resultat de la multiplicació més gran possible ___ ___ ___ x ___ ___ =
  • El resultat de la multiplicació més gran possible ___ ___ ___ ___ x ___ ___=
  • El resultat de la multiplicació més petit  possible ___  ___ x ___ ___=
  • El resultat de la multiplicació més petit possible  ___ ___ x ___ ___ ___=
  • El resultat senar de la multiplicació més gran possible  ___ ___ x ___ ___=
  • El resultat senar de la multiplicació més gran possible ___ ___ ___ x ___ ___ =
  • El resultat senar de la multiplicació més petit possible ___ ___ x ___ ___=
  • El resultat senar de la multiplicació més petit possible  ___ ___ x ___ ___ ___=
Si voleu veure la seva aplicació, fotografies de classe, treballs d'alumnes (advertim que en algun cas, no és la mala lletra dels alumnes la que dificulta la lectura, sinó que estan escrits en grec)  cliqueu  aquí link (27/05/11)  que us porta directament al lloc en que es recullen les mostres del treball fet a les diferents escoles.



Comunicació d'experiències
Les dues fotografies que adjuntem volen ser una mostra de la voluntat de comunicar amb claredat el treball fet per algun docent a la resta de gent que ho vulgui consultar. Si solament aportem la fitxa de classe, l'impacte de la informació és un, però al l'adjuntar fotografies, sense dir res més la professora ens "explica" la gestió de classe proposada, cosa que si poses per escrit no tindria el mateix impacte. Si a això se li adjunten exemples de treballs d'alumnes que il·lustrin el nivell de comunicació requerit, i algun comentari o reflexió de qui ho ha portat a terme, en poc espai tenim un document molt valuós per anar fent un arxiu de "bones pràctiques" als centres, i que ara en un món 2.0 podem compartir amb tothom que volguem.

Aquesta activitat no és la millor per veure un treball concret d'una classe concreta ja que és el resum d'una activitat col·lectiva de comiat entre les escoles participants, però si voleu veure el recull d'experiències fetes, escrites per ser compartides, cliqueu aquí. Aquesta es la versió catalana i en aquest moment (maig 2011) encara hi ha algunes activitats per pujar, ja que primer s'escriuen en anglès. Si les voleu veure totes cliqueu a la bandera anglesa. Segurament n'hi haurà que us agradaran i altres que no són del vostre estil, ja que els estils dels participants són molt diferents, però com a eina de comunicació entre docents, creiem que és una aposta interessant a fer.
Pel que fa al paper de les fotografies, no ha estat fins gairebé al final que s'han incorporat com a part de la informació i no solament com a il·lustració, com veureu en moltes de les activitats explicades,  per tant no us ha d'estranyar, ha estat una feina de dos anys i evidentment han anat aprenent coses.

Finalment una proposta o si voleu una utopia; fer una cosa semblant amb tres o quatre centres propers, de fet amb dos docents per centre, fins i tot un, n'hi ha prou, intercanviar experiències, recollir-les en algun escrit semblant a aquestes  fitxes "de treball professional" com les mostrades, i finalment penjar-les a la xarxa i avisar a tothom que ho heu fet, ens pot donar un important banc d'activitats per consultar.

Complementem aquest post amb el fantàstic applet de @Transum amb una activitat molt semblant:
www.transum.org/software/SW/largest_product/Default.asp 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada